De vigtigste passagerrettigheder du bør kende – inden du rejser på sommerferie

De vigtigste passagerrettigheder du bør kende – inden du rejser på sommerferie

Sommeren er endelig over os. Det betyder også, at mange af os snart rejser afsted på årets længe ventede, og formentlig meget tiltrængte, sommerferie.  Heldigvis er en ferie jo sædvanligvis forbundet med noget positivt og godt, men hvad gør vi så, når planerne og hele stemningen ødelægges af en flyforsinkelse eller måske endda en flyaflysning?

 

Grundlæggende er den slags altid enormt ubelejligt. Dog stiller du dig selv meget bedre og stærkere, hvis du kender dine rettigheder som passager. Derfor gennemgår vi i nedenstående afsnit, alt hvad du bør vide om passagerrettigheder i forbindelse med din rejse, så du er godt klædt på.

Passagerrettigheder anno 2018

 

Alle sager er naturligvis forskellige og skal derfor også behandles individuelt. Men som tommelfingerregel, så har du altid krav på erstatning, hvis du rammes af flyforsinkelser på mere end 3 timer, hvis dit fly helt aflyses, eller dit fly er overbooket.

 

Hvor langt du skal flyve afgør også, hvor stor en kompensation du har ret til. Flyvninger under 1.500 km. udløser typisk 1.850 kr. i kompensation. Flyvinger mellem 1.500 og 3.500 km. giver ca. 3.000 kr. Og flyvinger til destinationer uden for EU giver ca. 4.450 kr.

 

Desuden bør du også være opmærksom på, at ved flyforsinkelser på blot 2 timer, så er du berettiget til mad, drikke og telefonopkald.

 

Det er af stor vigtighed, at du som passager kender dine rettigheder. På den måde kan du agere mest hensigtsmæssigt, når uheldet er ude. Sørg desuden for at gemme alle kvitteringer, mails, boardingkort etc. så du har det til senere brug – for eksempel til en eventuel klage eller erstatningssag.

 

Hvis du ikke selv orker eller kan finde tid til at køre en sag mod flyselskabet, hvis du rammes af flyforsinkelse eller flyaflysning, så er der hjælp at hente. Flere virksomheder er begyndt at specialisere sig i at sikre passagerrettigheder og korrekt kompensation. Flere af dem tilbyder direkte og hurtig online hjælp, så du nemt kan få vurderet din sag.

 

De fleste arbejder ud fra en såkaldt no-cure-no-pay-løsning. I praksis betyder det, at hvis de tager din sag og ikke sikrer dig en erstatning for din aflyste eller forsinkede flyrejse, så får de heller ikke selv betaling for deres tid. En smart og risikofri måde at søge kompensation på.

Uafhængig forbrugersite

Gran Canaria er et uafhængigt forbrugersite.
Vi modtager reklameindtægter, i form af adsense og affiliate.

INFORMATIONER

Gran Canaria Guide
CVR: 35097090
Adresse: Sydvestkajen 3
Postnr & by : 9850 Hirtshals

© Copyright 2014 by NicDarkThemes.com - Made With In Venice